اخبار

بلاکچین و مبادلات تجاری

بلاکچین

علی­‌حاجی‌­زاده مقدم ، از بنیانگذاران شرکت شاهراه اعتماد کلید( شاکیلید) و مدیرعامل شرکت آدان‌نیک‌افزار، در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، بلاکچین را بستر و زیرساختی برای برقراری جریان اعتماد در مبادلات تجاری عنوان کرد.

حاجی­‌زاده مقدم با بیان اینکه بلاکچین امکان ایجاد اسناد مشترک بین طرفین را به شکلی غیرقابل تغییر و انکار فراهم می‌کند، افزود:

« بلاکچین با ایجاد شفافیت، میزان فسادپذیری فرآیندها را کم می‌کند و رمز ارزها یکی از کاربردهای آن هستند که در پرداخت و مبادلات مالی و نگهداری از دارایی‌ها استفاده می‌شوند.»

وی بلاکچین را  یک فناوری از رسته‌ی رمزنگاری معرفی کرد که امکان تعامل و برقراری جریان اعتماد بین بازیگران زیاد بدون لزوم وجود یک نقطه مرکزی اعتماد فراهم می‌کند.

«بلاکچین همان خلایی را پر می‌کند که پیش از این بانک‌ها و بانک‌های مرکزی و دولت‌ها پر می‌کردند و آن ایفای نقش طرف سوم مورد اعتماد در یک مبادله پولی و مالی است. بر همین اساس، شاید بتوان بلاکچین را فناوری اعتماد نامید.»

رئیس هیئت مدیره‌­ی شاکیلید، ضمن بیان نقطه نظر عده‌ای از اقتصاددانان از جمله «هایک» که معتقد بودند باید انحصار دولت‌ها در انتشار پول شکسته شود و اینکه لزوماً دولت، مرجع خوبی برای مدیریت پول نیست، اضافه کرد:

«در این دیدگاه گفته می‌شد که اگر دولت تنها منتشرکننده پول باشد، سیاست‌های پولی تحت تاثیر منافع کوتاه مدت سیاسی قرار می‌گیرند و اقتصاد در درازمدت متضرر می‌شود. بنظر می‌رسد با گسترش رمزارزها، این نظر و رؤیای دیرین «هایک» محقق شده است و امروز یکی از موضوعات نشست کشورهای صنعتی چگونگی مواجه شدن با این واقعیت و قانونمند کردن و مدیریت ریسک‌های ناشی از آن است.»

مدیرعامل آدانیک در اینباره افزود:

« از جمله چالش‌هایی که با حذف نهاد مرکزی پیش می‌آید، مباحثی چون کنترل‌های مربوط به پولشویی و بازارهای سیاه است که در رمزارزها دشوارتر است. البته از جهت دیگر می‌توان گفت در بلاکچین امکان پاک کردن رد پول نیست و نوعی از شفافیت وجود دارد و بخصوص جابجایی‌های بزرگ پول به راحتی بیشتری قابل ردگیری است. اما با این حال هنوز مسأله بهره بردن بخش‌های تاریک اقتصاد از این ابزار موضوع بازی است.»

حاجی‌­زاده مقدم با بیان این‌که به علت رشد سریع فناوری رمزارزها و عدم آشنایی عمومی با مبانی آن، امکان سوءاستفاده از آن برای کلاهبرداری وجود دارد، نوسانات رمزارزها را بر خلاف باور بسیاری، ابزار نامناسبی برای سرمایه‌­گذاری عنوان کرد:

«همانگونه که امکان کلاهبرداری از طریق شرکت‌های هرمی و گولدکوئست وجود دارد، بیت‌کوین هم از این قاعده مستثنی نیست؛ چون این موضوع از مباحث فرهنگی است و به طور کلی باید مردم به هر جریانی که قول یک شبه پولدار شدن را می‌دهد، با تردید و شک نگاه کنند تا اسیر شیادان نشوند و سرمایه‌شان را در رشد و ترکیدن حباب‌های اقتصادی از دست ندهند. چون در حال حاضر رمزارزها نوسانات بسیاری دارند؛ از این‌رو نمی‌توانند ابزار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب شوند و توصیه جدی به عموم اشخاصی که به طور تخصصی کارشان تجارت (trade) نیست، این است که سرمایه‌ای که وارد فضایی مانند رمزارز می‌کنند، در زندگی‌شان نقش حیاتی نداشته باشد و تحمل ریسک از دست دادن کامل آن را داشته باشند.»

بلاکچین

رئیس هیئت مدیره  شاکیلید با اشاره به بحث قراردادهای هوشمند و تعاملات دیجیتال افزود:

«قراردادهای هوشمند یک انقلاب و تحول بنیادین در عرصه تحول دیجیتال هستند و به مرور کاربردهای بیشتری پیدا خواهند کرد. شبکه‌ای مانند «اتریوم» هم‌اکنون مانند یک کامپیوتر بزرگ جهانی عمل می‌کند که می‌تواند بسیاری از کاربردهایی را که قبلاً در انحصار غول‌های فناوری بود، به شکلی غیرمتمرکز و امن و شفاف عرضه کند. البته این موضوع تنها مختص رمز ارزها نیست. به واسطه اعتماد موجود در بستر بلاکچین بحث قراردادهای هوشمند و امضاهای الکترونیک با مزایای قانونی غیرقابل انکار بودن، آسان و در دسترس بودن مطرح است.»

حاجی زاده مقدم با بیان این‌که در این فناوری(بلاکچین) امکان دستبرد و از دست دادن دارایی مانند موارد کاغذی وجود دارد آموزش و فرهنگ‌سازی همگام با گسترش کاربرد ابزارهای نوین را ضروری دانست ،

حاجی‌زاده مقدم در همین راستا درباره­‌ی خدمات شاکیلید نکاتی عنوان کرد:

«شاهراه اعتماد کسب و کار (شاکیلید) با ایجاد شبکه اعتماد کسب و کار در بستر مبتنی بر بلاکچین، می‌کوشد فرصت‌های جدیدی برای توسعه خدمات دیجیتال در کشور مانند بانکداری الکترونیکی، کارگزاری و بیمه الکترونیکی، تجارت برخط فراهم کند.»

وی یادآور شد: این شرکت از جمله با خدماتی چون احراز هویت غیرحضوری و امضای دیجیتال و قراردادهای هوشمند، تاکنون موفق شده سرویس‌هایی چون فعال‌سازی سجام و تعریف مشتری و افتتاح حساب بانکی و امضای دیجیتال قانونی بر بستر موبایل را به کاربران ارائه و عملیاتی کند و تاکنون صدها هزار نفر از هموطنان از خدمات امضای دیجیتال بانکی و احراز هویت غیر حضوری استفاده کرده‌اند.

 


 

تالیف: ارژنگ طالبی‌نژاد
منبع: خبرگزاری ایسنا

 

میانگین آرا: 3 / 5. شمارش رای‌ها: 2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *