مقالات

تحریم در دنیای دیجیتالی: افزایش موارد امنیتی در شناسایی مشتری

تحریم

KYC و تحریم‌های مالی:

عبارت «مشتری خود را بشناسید» که ترجمه‌­ای است از “Know your customer” یک اصل اساسی در برنامه­‌های ضد پولشویی و همچنین در راستای پیروی از تحریم‌­هاست، اما همیشه به آسانی اتفاق نمی‌­افتد. به خصوص در ماه­‌های اخیر که بازیگران پیچیده­‌تر و تهاجمی‌­تری وارد عرصه‌ی بازی تحریم شده­‌اند. به عنوان مثال، در پاسخ حمله روسیه به اوکراین، ایالات متحده تحریم‌های گسترده و اقدامات کنترل صادرات را علیه بانک‌ها، نخبگان و سایر شرکت‌های دولتی روسیه صادر کرده است. دولت بایدن به شرکت‌ها هشدار داده است که تلاش‌هایشان را برای اجرای این اقدامات جدید افزایش ‌دهند.

تحریم

در روز جمعه یازدهم مارس 2022، دفتر کنترل دارایی­‌های خارجی وزارت خزانه‌­داری ایالات متحده (OFAC) دور دیگری از دستورالعمل‌­های جدید را صادر کرد که در آن روشن شد شهروندان و شرکت‌­های آمریکایی ملزم به رعایت تحریم‌­های بسیار گسترده علیه روسیه هستند، از جمله زمانی که “تسهیل” تراکنش­‌ها با استفاده از ارزهای دیجیتال صورت بگیرد.

شبکه پیچیده تحریم­‌های صادر شده توسط ایالات متحده و متحدانش به صورت روزانه دامنه فعالیت‌­های خود را گسترش می­‌دهد و خطر بیشتری را برای طرف‌های مورد تحریم و همچنین مشاغل ایالات متحده ایجاد می‌­کند. گروه ویژه وزارت دادگستری متعهد شده است که در تلاش خود برای تحقیق و تعقیب افرادی که تلاش می­‌کنند از تحریم‌­ها دوری کنند، “سنگ تمام خواهد گذاشت!”. بنابراین، شرکت‌های آمریکایی باید تلاش‌های فزاینده‌ای که از سوی وزارت دادگستری، وزارت خزانه‌داری، وزارت بازرگانی و سایر آژانس‌های فدرال برای بررسی جدی نقض تحریم‌ها و اقدامات کنترل صادرات، همچنان در حال تکامل هستند را پیش‌بینی کنند.

تحریم

تحریم‌های مالی و فین‌تک‌ها:

این وضعیت اجرایی تشدید شده توسط دولت، یک چالش نظارتی مهم برای نهادهای ایالات متحده، به ویژه مؤسسات مالی و شرکت‌های فین‌تک است. در دنیای دیجیتالیِ در حال گسترش، پنهان کردن هویت، ملیت و مکان برای افراد و نهادها، آسان‌تر است. به‌ویژه زمانی که توسط بازیگران یک دولت خارجی سطح یک، یاری شوند. نهادهای ایالات متحده با عملیاتی جهانی باید به انجام آزمون‌های لازم برای بررسی همه پیوندهای بالقوه با روسیه، از جمله میزان فعالیت، مشتریان، شرکای تجاری، فروشندگان و کارمندان در این منطقه ادامه دهند. شرکت‌ها همچنین باید اطمینان حاصل کنند که کنترل‌های (KYC) و مبارزه با پولشویی (AML) وجود دارد و استانداردهای صنعت و انتظارات دولت را برآورده می‌کند یا از آن فراتر می‌رود. با تقویت ویژگی‌های زیر در برنامه‌هایشان:

  • غربالگری موقعیت جغرافیایی
  • برنامه­‌هایی برای شناسایی مطمئن طرف مقابل مشتری
  • نظارت بر آدرس IP­ها
  • برنامه­‌های غربالگری فهرست OFAC، از جمله استفاده از ابزارهای منطق فازی.

بسیاری از مقامات و آژانس­‌های دولتی مانند FinCen نیز در مورد استفاده بازیگران روسی از ارزهای دیجیتال برای فرار از تحریم­‌ها ابراز نگرانی کرده­‌اند، از آنجا که برخی از نهادها و افراد سرشناس روسی تحریم شده به استفاده از تکنیک­‌های پیچیده ، از جمله استفاده از شرکت‌­های پوسته و ارزهای دیجیتال، برای مبهم کردن مالکیت و جریان­های مالی در راستای دور زدن تحریم­های مالی شناخته شده‌­اند.

تحریم

بسته به شرایط، شرکت‌ها و سازمان­‌ها ممکن است بخواهند از مشاوران داخلی و خارجی برای کنترل خطرات صادرات و تحریم‌ها استفاده کنند. اما اقدامات اخیر آمریکا به وضوح نشان می‌­دهد که خزانه داری، وزارت دادگستری و سایر آژانس‌­ها منابع قابل توجهی را برای رهبری و تقویت تلاش­‌های بین سازمانی برای اطمینان از اثربخشی تحریم‌­های این کشور علیه روسیه با هدف قرار دادن ناقضان و تسهیل کنندگان آنها اختصاص داده­‌اند. شرکت‌­های آمریکایی باید بر این اساس، برای کاهش خطرات حقوقی، اعتباری و تجاری آتی آماده شوند.

 


ترجمه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: National Law Review, Volume XII, Number 75

 

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *