دسته‌بندی نشده

تغییر گرایش هویت دیجیتال در سالهای اخیر

تغییر

تغییر گرایش هویت دیجیتال:

هویت دیجیتال به ‌عنوان یکی از مهم‌ترین روندهای فناوری در جهان شناخته می‌شود. در نتیجه، انقلابی در نحوه تعامل افراد با موسسات دولتی و حتی سازمان‌های خصوصی در حال گسترش است. در این گزارش، پنج تغییر گرایش هویت دیجیتالی را که برای شکل دادن به چشم‌انداز در سال 2022 و پس از آن مشخص شده‌اند را برجسته خواهیم کرد. همچنین نقش اساسی هویت دیجیتال در اقتصاد دیجیتال را مرور خواهیم کرد.

 

هویت دیجیتال چیست؟

هویت دیجیتال مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و اعتبارنامه‌های دیجیتال معتبر در دنیای دیجیتال است، چیزی مشابه هویت یک فرد در دنیای واقعی. هویت دیجیتال معمولاً توسط یک برنامه شناسه ملی صادر یا تنظیم می‌شود، منحصراً یک فرد را به صورت آنلاین یا آفلاین شناسایی می‌کند.

  • می‌تواند شامل ویژگی‌هایی مانند شماره هویت منحصر به فرد، شماره تامین اجتماعی، کد واکسیناسیون، نام، مکان، تاریخ تولد، شهروندی، بیومتریک و موارد دیگر باشد که توسط قوانین ملی تعریف شده است.
  • مدارک خاصی مانند کارت eID (آلمان، ایتالیا، اسپانیا یا پرتغال)، گواهینامه رانندگی دیجیتال متصل شده به تلفن همراه (در چندین ایالت ایالات متحده)، یک شماره شناسایی منحصر به فرد مرتبط با بیومتریک مانند هند، یک شناسه تلفن همراه ( فنلاند، بلژیک یا استونی) یا کیف پول دیجیتال ID (ابتکار اتحادیه اروپا، استرالیا، و غیره)، می‌تواند برای احراز هویت یک شخص مورد استفاده قرار بگیرد.
  • اعتبارنامه‌ها همچنین ممکن است شامل یک گواهی هویت دیجیتال برای امضای الکترونیکی (اعطای رضایت)، دریافت مهر (محافظت از یکپارچگی)، و یک مهر (زمان تعیین شده) باشد.

تغییر

هویت دیجیتال – نیروهای پنج گانه

ABI Research در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده است که بیش از 850 میلیون شهروند تا سال 2026 به شکلی از هویت دیجیتال روی تلفن همراه خود مجهز خواهند شد.

طی دو سال آینده شاهد برخی از سریع‌ترین تغییرات تکاملی خواهیم بود که تاکنون توسط سهامداران عمومی و شرکای آن‌ها در زمینه هویت دیجیتالی امن تجربه شده است.

به‌ نظر می‌رسد این تغییرات ملاحظات اساسی برای مقاماتی است که می‌خواهند هویت دیجیتال روی تلفن همراه و خدمات آنلاین در سال‌های آینده را نیز به ویژگی‌های فرآیند مدرن‌سازی خود را اضافه کنند.

ما انتظار داریم که این موارد را در آینده ببینیم:

  1. دسترسی بیشتر به اینترنت و امکان جابجایی بیشتر
  2. تغییر سریع به سمت خدمات دیجیتال اولیه‌ای که توسط همه‌گیری ویروس کرونا تقویت شده است
  3. تقاضای بیشتر برای امنیت و اعتماد
  4. فراخوان‌های بیشتر برای نظارت عمومی بر سیستم‌های شناسایی دیجیتال
  5. ابتکارات بیشتر و پیاده سازی شناسه ملی

برخی از این موارد را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تغییر

#. دسترسی آسان­‌تر به اینترنت و امکان تحرک بیشتر:

شناسه‌ها روز به روز متحرک‌تر و به سرعت دیجیتالی می‌شوند. تشخیص اینکه ما وارد عصری شده‌ایم که در آن استفاده و اتصال از تلفن همراه بر سایر مسائل زندگی چیره شده است، نیازی به متخصص ندارد. این فرآیند دیجیتال شدن در همه ابعاد زندگی فعلاً سیر نزولی نخواهد داشت و پیامدهای مربوط به شناسه دیجیتالی عمیق است.

سیاست‌های دولت، سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اپراتورهای مخابراتی، کاهش قیمت اشتراک‌ها و تلفن‌ها دسترسی به اینترنت را در سطح جهانی آسان‌تر کرده است.

همان زمان، فروش جهانی گوشی‌های هوشمند رکورد زده  و همه زیرساخت‌های مناسب و لازم را برای راه‌اندازی موفقیت آمیز هویت‌های دیجیتال مبتنی بر تلفن همراه به ارمغان آورده است.

به برخی از این نتایج توجه کنید:

  • گوگل-شرکتی که سهم بزرگی از جهان دیجیتالی آینده را در اختیار دارد- همواره در جهت اولویت قرار دادن تلفن همراه در همه‌ی ابعاد زندگی حرکت می‌کند.
  • تا پایان سال 2021 بیش از 5 میلیارد نفر به اینترنت دسترسی داشته‌اند. ضریب نفوذ اینترنت آنلاین جهانی از 66 درصد فراتر رفته است. بیش از 92 درصد مردم جهان از طریق دستگاه های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند.
  • دستگاه های تلفن همراه در حال حاضر ابزار اصلی دسترسی به اینترنت برای کاربران هستند. اتصالات تلفن همراه سهم عمده‌ای از ترافیک وب را در بازارهای اول تلفن همراه مانند آفریقا و آسیا می‌گیرد.
  • برآورد می‌شود که نرخ نفوذ جهانی گوشی‌های هوشمند در سال 2020 به بیش از 78 درصد رسیده باشد. این میزان بر اساس تخمین 6.4 میلیارد اشتراک تلفن هوشمند در سراسر جهان و جمعیت جهانی حدود 7.8 میلیارد است.
  • بر اساس گزارش GSMA، دهه جدیدی از رشد برای گوشی های هوشمند در جنوب صحرای آفریقا آغاز شده است. پذیرش در سال 2020 به 50٪ رسیده و انتظار می رود تا سال 2025 به 65٪ برسد.

درس برای همه ذینفعان شناسه دیجیتال روشن است:  تلفن همراه در اولویت قرار بگیرد!

#. تغییر سریع به سمت سرویس دهی دیجیتال:

همه گیری ویروس کرونا روندهایی مانند دیجیتالی شدن دولت‌ها را تسریع کرد و شهروندان – بدون هیچ چاره­‌ای – فناوری را در سطوحی که فقط برای پنج یا ده سال آینده پیش بینی شده بود را پذیرفتند.

اجازه دهید دو مثال را بررسی کنیم:

  • بر اساس گزارش AGID (آژانس دیجیتال ایتالیا) در یک سال، تعداد شناسه‌های دیجیتالی صادر شده توسط طرح ملی ایتالیا تا سپتامبر 2021 به 24 میلیون رسیده است.
  • بیش از 30 میلیون کاربر (از 14 میلیون در اواسط سال 2020) به طور مرتب از FranceConnect برای احراز هویت و دسترسی به بیش از 900 سرویس آنلاین استفاده می‌کنند.

به گفته Deloitte ، دولت هایی که توانستند با موفقیت به چالش ها رسیدگی کنند، برای اولین بار به معتبرترین نهادها در بیست سال اخیر تبدیل شدند.

نه تنها دولت‌های بیشتری به سرعت شهروندان خود را به شناسه موبایلی قابل اعتماد مجهز می‌کنند، بلکه به نظر می‌رسد که در حال تسریع عملی شدن خدمات عمومی برای افزایش کیفیت ارائه خدمات هستند.

گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2023 بیش از 60 درصد دولت‌ها خدمات دیجیتالی شهروندان را سه برابر خواهند کرد.

سازمان‌های دولتی چشم‌انداز بالغ‌تر و استراتژی دیجیتال مرتبط‌تری دارند و هویت دیجیتال و خدمات ارزشمندی را به موازات آن پیاده‌سازی می‌کنند.

در دانمارک، NemID (که اکنون MitID نامیده می شود)، طرح شناسه دیجیتال داخلی است که اکنون به 100٪ پذیرش رسیده است که به دولت امکان می‌دهد دسترسی آنلاین به خدمات عمومی در کشور را اجباری کند.

البته، این طرح در وهله اول به گونه‌ای طراحی شده بود که فراگیر باشد و به عنوان مثال، ابزارهای احراز هویت خاصی را برای افراد مسن ارائه می‌داد.

همه گیر فرصتی برای تغییرات سیستماتیک و مقابله با نقاط ضعفی مانند سرقت شناسه و کلاهبرداری فراهم کرده است. این همه‌گیری جهانی لزوم هویت دیجیتال را از «بهتر است داشته باشیم» به «باید داشته باشیم» برای دولت‌ها تغییر داد.

تغییر

#. تقاضای بیشتر برای حفظ حریم شخصی و اعتمادسازی:

چالش کلیدی دو سال آینده برای مقامات دولتی ایجاد پیوندهای دیجیتالی هماهنگ است که رابطه بین هویت‌های جدید موبایلی و جامعه گسترده‌تر را تضمین می‌کند. این پیوند تنها از طریق یک چارچوب کلی اعتماد که بر اساس حفاظت از داده‌های شخصی و تضمین‌های امنیتی ساخته شده است امکان پذیر است. تدابیر امنیتی قوی به تقاضاهای جدید برای اعتماد در همه مبادلات بین شهروندان و مقامات دولتی پاسخ خواهد داد. با انفجار داده های مهار شده توسط پیشرفت های خارق العاده در فناوری و گسترش دستگاه های متصل، آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که شهروندان بیش از پیش نگران هستند. کاربران خواستار فرآیندهای قوی حفظ حریم خصوصی داده ها هستند. آنها می‌خواهند داده‌های خود را کنترل کنند و تصمیم بگیرند که چه بخشی از داده‌ها را و با چه کسانی به اشتراک می‌گذارند.

برای رفع این نیازهای جدید در راستای  حفظ حریم خصوصی، نسل بعدی شناسه موبایل در قالب یک کیف پول دیجیتال ID به بازار می‌آید. گارتنر با برجسته کردن اهمیت این تغییر، «کیف پول‌های هویتی برای شهروندان» را در اوج موج چرخه هایپ خود برای فناوری دولت دیجیتال در سال 2021 قرار داده است.

کیف پول دیجیتال ID  چیست؟ یک راه حل تلفن همراه است که شهروندان را قادر می‌سازد تا داده‌های مربوط به هویت را از منابع مختلف و برای اهداف دیگر ذخیره، مدیریت و با انتخاب خود آشکار کنند. استاندارد ISO 18013-5، که مشخصات اسناد سیار را تعریف می کند، بر اساس اصول طراحی حریم شخصی است و به شهروندان این قدرت را می دهد تا بدون افشای هویت کامل، ویژگی هویتی‌ای را که می خواهند به اشتراک بگذارند، انتخاب کنند.

طرح‌های هویت غیرمتمرکز و استانداردهای اعتبار قابل تأیید W3C نیز در تلاش برای دستیابی به همین هدف هستند و به شهروندان امکان بیشتری برای کنترل بر داده‌هایشان می‌دهند.

#. نظارت عمومی برای تداوم رشد در اقتصاد دیجیتال بسیار مهم خواهد بود:

در مواجهه با چشم‌انداز اقتصادی چالش برانگیز، دولت‌ها ناگزیر به دنبال فرصت‌های رشد پایدار و هماهنگ جدید هستند. با شکل‌گیری محیط‌های نظارتی، همکاری نزدیک بین دنیای مالی، مقامات دولتی مرکزی و محلی و اپراتورهای ارتباطات دیجیتال از راه‌حل‌های مؤثر و اجرای بهترین شیوه‌ها حمایت می‌کند. البته، منبع طبیعی فرصت‌های تجاری جدید، خود هویت دیجیتالی نیست، بلکه تعداد بی‌شماری از برنامه‌های کاربردی است که آن را فعال می‌کند. این دامنه جایی است که بانک‌ها و سایر اپراتورها بازده سرمایه‌گذاری را مشاهده خواهند کرد. همانطور که قبلاً ذکر شد، قدرت‌نمایی شناسه دیجیتال به خوبی در جریان است. بنابراین، تمرکز بر پذیرش ساختارها و مقررات جدید مورد نیاز برای حاکمیت خدمات و معاملات مرتبط خواهد بود.

نقش مقامات دولتی این است که:

  • ایجاد و پرورش حرکت ملی.
  • حمایت و هماهنگی سرمایه‌گذاری‌های دولت محلی که از طریق آن تحولات محلی، نزدیک به جامعه، می‌توانند به طور موثر و کارآمد عمل کنند.
  • اطمینان حاصل کنند که این ابتکارات محلی متعدد، طیف منسجم و قابل تعاملی از راه‌حل‌ها را ایجاد می‌کنند: شهروندان باید در هر کجا که هستند، خدمات مشابهی را پیدا کنند.

در سال‌های آینده، بازار از این ابتکارات پیروی خواهد کرد.

تغییر

#. ابتکارات و پیاده سازی های بیشتر شناسه دیجیتال ملی

در سال‌های آینده، بازار از این ابتکارات پیروی خواهد کرد. چگونه می توانیم اینقدر مطمئن باشیم؟ چون شواهد مربوط به جذب شناسه دیجیتال و خدمات مرتبط در حال افزایش است. نشانه‌های بدون ابهام و مطلقی وجود دارد مبنی بر اینکه حالا به نقطه اوج رسیده‌ایم.

 


ترجمه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: Digital identity trends – 5 forces that are shaping 2022

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *