مقالات

چگونه می‌توان از اعتبار یک سند امضا شده با امضای دیجیتال اطمینان پیدا کرد؟

سرویس عمومی اعتبار سنجی

اسناد دارای امضای دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارند؟

اسناد و قراردادهای حقوقی که به صورت سنتی و با استفاده از امضای خیس امضا می‌شوند، همواره با خطر جعل و خدشه رو به رو هستند. این مسئله زمانی که سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی نیازمند بایگانی اسناد و قرادادهای خود هستند، چالش‌های گسترده‌تری ایجاد می‌کند. در نتیجه نیاز به یک راهکار یا سرویس عمومی اعتبار سنجی از جمله نیازهای این سازمان‌هاست.

از این رو راهکارهای دیجیتال و حفظ و نگه‌داری اسناد به شکل قانونی و امن، در سال‌های اخیر مورد توجه سازمان‌های بزرگ و کوچک قرار گرفته‌اند. راهکارهای امضای دیجیتال ضمن حفظ اصالت اسناد و قراردادها با رمز نگاری نامتقارن ، امکان تغییر و خدشه پذیری اسناد امضا شده را کاهش داده و با ایجاد فرآیندی برای انکار ناپذیری این اسناد ، هویت تأیید شده‌ی افراد امضا کننده و زمان دقیق درج امضا را نیز نمایش می‌دهند. همچنین اعتبارسنجی در لحظه نیز برای اسناد دارای امضای دیجیتال فراهم است.

سرویس عمومی اعتبار سنجی

امکان  اعتبارسنجی اسناد امضا شده

راه حل اول استفاده از نرم افزارهای پی دی اف خوان که به دلیل شرایط تحریم لازم است تنظیمات پیچیده‌ای به صورت دستی بر آنها اعمال شود تا پس از آن کاربر بتواند، اعتبار اسناد امضا شده را مشاهده کند. این تنظیمات علاوه بر پیچیدگی، نیازمند سخت افزار و نصب برنامه‌های قدیمی بر روی رایانه‌ی کاربر هستند.

راه حل دوم استفاده از نرم افزارهای تحت ویندوز اعتبارسنجی امضای دیجیتال که نیازمند به نصب در رایانه و دسترسی به اینترنت هستند. فرآیند اولیه نصب برخی از این نرم‌افزارها نیز طولانی و پیچیده است.

راه حل سوم استفاده از سرویس‌های آنلاین اعتبارسنجی در لحظه‌‌ که بدون نیاز به نصب و راه‌اندازی، امکان اعتبارسنجی امضای دیجیتال اسناد را فراهم می‌کنند.

سرویس عمومی اعتبار سنجی

سرویس عمومی اعتبار سنجی امضای دیجیتال امضامی

به منظور توسعه فرهنگ امضای دیجیتال و در جهت افزایش سهولت کاربرد امضا، شاکیلید برای اولین بار سرویس عمومی و برخط اعتبارسنجی اسناد دارای امضای دیجیتال را راه اندازه کرده است. با استفاده از سرویس عمومی اعتبارسنجی امضای دیجیتال امضامی، عموم کاربران می‌توانند بدون نیاز به سخت افزار خاص و صرفاَ با اتصال به اینترنت از روی تلفن همراه و یا رایانه‌ اسناد و قراردادهای مورد نظر خود را اعتبارسنجی کنند. شما می‌توانید با مراجعه به آدرس پنل (panel.emzame.ir/verify) فایل مورد نظر خود را بارگذاری کرده و در لحظه اعتبارسنجی کنید.

 


 

 تدوین متن: ارژنگ طالبی‌نژاد

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *