مقالات

سود دیجیتال: اثرات مثبت هویت دیجیتال

شناسه

تاثیرات مثبت فناوری شناسه دیجیتال بر جامعه 

چگونه شهروندان، سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌توانند سریع‌تر از این سود دیجیتال بهره ببرند؟ راه اندازی یک طرح ملی هویت دیجیتال، بهبود خدمات دولت الکترونیک و جذب شهروندان کار آسانی نیست. پس چرا دولت‌ها برنامه شناسه دیجیتال خود را بر روی تاکتیک‌هایی که قبلاً ثابت شده است استفاده نمی‌کنند؟

در این مقاله این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • مشهودترین نتایج و مزایای شناسه دیجیتال
  • برخی از بهترین شیوه‌ها را از 40 طرح eID که در آنها مشارکت داریم جمع آوری کرده‌ایم.

جذب شهروندان بدون شک حیاتی ترین بخش برنامه دولت الکترونیک است زیرا موفقیت واقعی آن را تعیین می‌کند.

شناسه

 

هویت دیجیتال برای افزایش رشد اقتصادی

انقلاب دیجیتال همه بخش‌های جامعه را تحت تأثیر قرار داده است. مشهودترین تغییر، دسترسی رو به رشد چند کاناله به خدمات آنلاین، چه از طریق اینترنت و چه از طریق برنامه‌های تلفن همراه است. با تغییر زندگی ما به سمت فضای دیجیتال، بیشتر کشورها حفظ تداوم در نحوه سازماندهی جامعه، بهبود مکانیسم‌های اقتصادی و توسعه خدمات به شهروندان را ضروری می‌دانند.

  • برای شهروندان، مدیریت سلامت، سازماندهی آموزش کودکان، گرفتن وام (یا سرمایه‌گذاری پس‌انداز)، امضای قرارداد اجاره، یا اعمال حقوق مدنی، مسئولیت‌های مهمی هستند که می‌توانند به فضای دیجیتال منتقل شوند.
  • برای شرکت‌ها، نقش آن‌ها به‌عنوان سهامداران اقتصادی، همراه با مسئولیت قانونی آنها در قبال کسب‌وکارشان، به این معناست که باید مطمئن شوند که چابکی جدید به‌دست‌آمده به‌صورت دیجیتالی امن باقی می‌ماند. آنها می توانند خدمات مشتری را بهبود بخشند و در عین حال از تعهدات قراردادی محافظت کنند
  • برای ادارات دولتی، آنها دو چالش را با هم ترکیب می کنند: با توجه به انتقال تمام دیجیتالی و نیاز به خدمات بهتر و محافظت از شهروندان، انعطاف پذیری بیشتری در خدمات عمومی ارائه می دهند.

شناسه

خدمت و محافظت

وظیفه خدمات دولتی این است که قابل اعتماد باشند و از منافع عمومی، مردم و اموال محافظت کنند. بهبود محافظت از هویت دیجیتال به همان اندازه مهم است که اطمینان حاصل شود که همه افراد یک هویت مستقل دارند. این دیدگاه که توسط تعداد فزاینده‌ای از کشورها مورد پذیرش قرار گرفته است، از مزیت ارتقای شرایط توسعه دیجیتال با محوریت مردم و تغییر عادات استفاده آنها برخوردار است.

این استراتژی بر دو پایه استوار است:

  1. خدمات مورد اعتماد و در اولویت
  2. هویت دیجیتال

بیش از 60 کشور به سمت هویت دیجیتالی جهش کرده اند و در یک طرح ملی eID درگیر هستند.

 

حرکت به سمت طرح شناسایی ملی

دولت‌ها با هدف نهایی ارائه خدمات بهتر به شهروندان خود به شیوه‌ای قابل اعتماد، ایمن و شفاف به دنبال افزایش کارایی، توسعه اقتصادی و مشارکت هستند.

  • آنها به دنبال سودهای دیجیتالی هستند، مزایای استفاده از این فناوری‌های دیجیتالی سازی ایمن عبارتند از: رشد، ایجاد مشاغل و بهبود خدمات.
  • آنها سیستم‌های اعتماد هویت ملی را برای منطقی‌سازی خدمات و فرآیندها در خدمات اجتماعی، مالیات‌ها، رای‌گیری محلی، و مدیریت و ارتقای خدمات خصوصی با تحریک اقتصاد دیجیتال و در عین حال کاهش هزینه‌ها، به کار می‌گیرند.

یک طرح هویت ملی یا سیستم هویت دیجیتال، نقش دولت مستقل را در مورد هویت دیجیتال مشخص می‌کند. همچنین اصول زیربنایی و عملکرد اکوسیستم هویت دیجیتالی را ایجاد می‌کند.

اما آیا این مزایا قابل اندازه گیری هستند؟

شناسه

چگونه می توان بازگشت سرمایه فناوری شناسه دیجیتال را اندازه گیری کرد؟

اشتباه این است که فکر کنیم یک طرح شناسه دیجیتال می‌تواند در کوتاه مدت از منظر بودجه (ROI) سودآور باشد، وقتی که کل تعهد اعلام شده فقط در مورد مدرن سازی و تجهیز دولت به زیرساخت های لازم برای آینده باشد.

این اتفاق گاهی اوقات می تواند مایه ناامیدی و دلیل شکست چنین پروژه هایی باشد. خوشبختانه، استثنائات کافی برای این قاعده وجود دارد، به خصوص در مواردی که ساده سازی صرفه جویی قابل توجهی را به همراه داشته است.

مزایای کلی شناسه دیجیتال

بر اساس گزارش آوریل 2019 از شرکت مشاوره مدیریت جهانی McKinsey Company، کشورهایی که شناسه دیجیتال را اجرا می‌کنند می‌توانند تا سال 2030 ارزش اقتصادی معادل 3 تا 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایجاد کنند.

شرکت‌ها بین موارد زیر تفاوت قائل می شوند:

  • شناسه دیجیتال اصلی (برای شناسایی و احراز هویت)
  • شناسه دیجیتال با برنامه های کاربردی پیشرفته مانند دولت الکترونیک یا سایر برنامه های آنلاین

با گذشت زمان، تمایز بین موارد استفاده از شناسه دیجیتال اولیه و پیشرفته ممکن است از بین برود زیرا اکوسیستم‌های دیجیتال گسترده‌تر می‌توانند به تدریج بر روی یک شناسه دیجیتال اولیه ساخته شوند.

شناسه

پیوندی با گنجایش مالی

مک‌کینزی و دیگر صداهای کلیدی بین‌المللی (بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، بنیاد بیل و ملیندا گیتس) می‌گویند که شناسه دیجیتال و مالی دیجیتال (که امکان شمول مالی را فراهم می‌کند) ارتباط نزدیکی با هم دارند.

کشورهایی که در راه اندازی eID ملی خود موفق می‌شوند، دو کار را بسیار خوب انجام می‌دهند:

  • آنها یک رویکرد خدماتی را برای جلب پذیرش شهروندان پیاده سازی می‌کنند
  • آنها یک اراده سیاسی قوی برای تغییر را توضیح می‌دهند، بیان می‌کنند و نشان می‌دهند

دولت دیجیتال و بهترین شیوه‌های به کارگیری شناسه دیجیتال

با بررسی موفق‌ترین طرح‌های ملی هویت الکترونیکی و برنامه‌های دولت الکترونیک مرتبط با آن‌ها، می‌توان بهترین شیوه‌هایی را شناسایی کرد که با هم یک استراتژی راه‌اندازی «ایده‌آل» را تشکیل می‌دهند:

برای بسیج کاربران، دولت باید به طور واضح و مطمئن در مورد مزایای به دست آمده از پیاده سازی شناسه الکترونیکی گزارش ارائه کند.

مهمتر از همه، شناسه الکترونیکی باید به عنوان یک تسهیلات ارزشمند به شهروندان فروخته شود تا زندگی آنها آسانتر شود.

جذب موارد استفاده جدید، در درجه اول و مهمتر از همه، به ارزش برنامه بستگی دارد.

شناسه

 

بهترین برنامه‌های کاربردی هویت دیجیتال

برنامه‌های پیشروی یک دولت الکترونیک عبارتند از:

  1. مراقبت های اجتماعی و بهداشتی: خانواده، اشتغال، بهداشت، بازنشستگی، بیمه درمانی از طریق دفاتر یا اتحادیه های محلی، حفاظت، مقررات تامین اجتماعی و غیره.
  2. امور مالی: مالیات، بانکداری آنلاین در بسیاری از کشورها.
  3. مسکن: مجوزهای ساخت و ساز، گواهی، مجوز، تغییر آدرس.
  4. آموزش و فعالیت های کودکان.
  5. سایر خدمات عمومی؛ بسیاری از این موارد مربوط به حمل و نقل است.
  6. شهروندی و مشارکت در زندگی سیاسی: در سطح شهر، جامعه، منطقه و کشور.

این سرویس‌ها باید شخصی‌سازی شده و توسط دولت به کاربر ارائه شوند و نه برعکس.  هنگامی که افراد وارد سیستم می شوند، شناخته می شوند و سابقه شخصی آنها در تعامل با دولت بلافاصله یادآوری می شود. کشورهایی که از این منظر به پروژه‌های خدماتی نگاه کرده‌اند، اکنون از بالاترین میزان موفقیت و رفاه برخوردارند. در این راستا تکنیک های بازاریابی نیز باید گام به گام به کار گرفته شوند.

 


ترجمه و تنظیم: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: Digital dividends: The positive effects of digital identity

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *