مقالات

آنچه باید درباره ثبت نام سامانه ثنا و خدمات الکترونیک قضایی بدانید

ثبت نام سامانه ثنا

 ثبت نام در سامانه ثنا 

در سال ۱۳۹۵، قوه فضاییه، از سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی ثنا، به منظور ابلاغ آنلاین اوراق قضایی، ثبت اظهارنامه‌ها و دادخواست‌ها بهره‌برداری کرد.  سامانه ثنا که به منظور صرفه‌جویی در زمان برای مراجعین امور قضایی و بهبود عملکرد ابلاغ‌های قضایی به وجود آمده است، روند ارسال ابلاغیه‌ها را به شیوه تماما آنلاین تغییر داد؛ تا پیش از این تاریخ، ارسال ابلاغیه‌ها توسط ماموران ابلاغ به صورت حضوری و به نشانی فرد خوانده شده در پرونده صورت می‌گرفت که ممکن بود مشکلاتی از قبیل عدم حضور فرد یا امتناع از دریافت ابلاغیه به وجود آید، عدم رعایت کامل حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد نیز از جمله این موارد بود. ولی با غیرحضوری شدن ارسال ابلاغیه ها به افراد و ثبت‌نام در سامانه ثنا که اطلاع رسانی آن نیز از طریق پیامک صورت می‌گیرد،چنین مشکلاتی رفع شده است.

ثبت نام سامانه ثنا

 

در گاه خدمات الکترونیک قضایی

درگاه خدمات الکترونیک قضایی که به سه دسته اطلاع‌رسانی، دسترسی سریع و خدمات ویژه تقسیم می‌شود، نقطه شروع مراجعین قضایی است، البته به شرط آنکه قبلاً فرآیند ثبت نام سامانه ثنا را انجام داده باشند.

بخش اطلاع‌رسانی، امور اطلاع‌رسانی به وکلا، اشخاص حقیقی، پرونده‌ها (با استفاده از رمز پرونده)، عناوین اتهام، لیست دفاتر خدمات، آگهی‌های قضایی و … را شامل می‌شود.

بخش دسترسی سریع، شامل امکاناتی از قبیل ارائه و پیگیری امور مربوط به دادخواست و شکواییه، ارائه و پیگیری درخواست عفو، محاسبه هزینه دادرسی، محاسبه هزینه تعرفه خدمات و … می‌شود.

بخش خدمات ویژه نیز، ثبت نام امور الکترونیک قضایی، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، امانه خدمات ویژه مقامات قضایی و سایر موارد را در بر دارد.

ثبت نام سامانه ثنا

 

ورود و ثبت‌نام سامانه ثنا در خارج از کشور

در حال حاضر، با الکترونیکی شدن فرایند ابلاغیه‌ها، بسیاری از امور قضایی افراد خارج از کشور نیز با سرعت و سهولت بیشتری انجام می‌شود. افراد می‌توانند با مراجعه آنلاین به سامانه ثنا و با احراز هویت خود به صورت غیرحضوری، از این سامانه استفاده کنند. ایرانیان خارج از کشور همچنین می‌توانند با استفاده از این سامانه درخواست صدور گواهی سوء پیشینه خود را نیز ارائه دهند.

 

راهنمای ثبت نام سامانه ثنا

اطلاعات کامل و راهنمای ثبت‌نام در سامانه ثنا و احراز هویت آنلاین در این سامانه را در وب سایت شاکیلید و صفحه ثبت نام سامانه ثنا مطالعه فرمایید.

 

ورود به سامانه با گوشی یا کامپیوتر

برای ثبت نام سامانه ثنا امکان استفاده از گوشی تلفن همراه، کامپیوتر لپ‌تاپ و یا دسکتاپ به شرط داشتن دوربین (به منظور احراز هویت آنلاین) وجود دارد. پس از دریافت کد ثنا نیز می‌تواند از هر کدام از این ابزارها برای ورود به سایت ثنا استفاده کنید. همچنین، نرم افزار ابلاغ الکترونیک قضایی نیز از طریق این سایت قابل دانلود و نصب بر روی گوشی است. پس از نصب این اپلیکیشن، با وارد کردن کد ملی خود می‌توانید به امکانات اپلیکیشن ابلاغ الکترونیکی دسترسی پیدا کنید.

خدمات الکترونیک قضایی

 

ویرایش اطلاعات در ثنا

امکان ویرایش اطلاعات نیز در سامانه الکترونیک ثنا فراهم است، برای این کار کافی است وارد حساب کاربری خود شده و از قسمت ویرایش اطلاعات اقدام نمایید. در مورد ویرایش اطلاعات توجه داشته باشید صفحه کیبورد شما برای وارد کردن اعداد باید انگلیسی باشد.

همچنین اگر رمز موقت خود را به هر دلیلی از یاد برده‌اید می‌توانید از امکان ارسال مجدد رمز استفاده کنید. شما در قسمت ویرایش اطلاعات نیز می‌توانید شماره موبایل خود را به راحتی تغییر دهید، تا از این پس ابلاغیه‌ها به شماره تلفن جدید شما ارسال شود.

 

 


تألیف: فروغ مروّج صالحی

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *