دانستنی ها

تفاوت امضای دیجیتال و امضای الکترونیک

امضای دیجیتال یا امضای الکترونیک؟

شاید تشابه این دو عنوان در نگاه اول گیج‌­کننده باشد. در جهان امروز که اصطلاحات فنی و تخصصی هر روز گسترده‌­تر می­شوند، تفاوت­‌ها حائز اهمیت هستند. امضای دیجیتال و امضای الکترونیک برخلاف باور بسیاری، به یک معنا نیستند.

امضای الکترونیک از کجا پیدا شد؟

امضای الکترونیک که نخستین بار در سال 1992 میلادی مورد استفاده قرار گرفت، هر نوع سند و اعتبار الکترونیک یک شخص حقیقی، در مبادلات، مستندات و توافقات آنلاین و غیرحضوری است. گذرواژه­‌ها ، پین­‌ها، اعداد رمز کارت بانکی و … همگی می­‌توانند به عنوان امضای الکترونیک تلقی شوند. همینطور اشکال امضا که توسط قلم­‌های نوری یا حرکت انگشتان و موس روی صفحه‌­های دیجیتال یا در پایین متون اسکن شده قرار می‌­گیرند.

امضای دیجیتال: معتبر و آسان!

امضای دیجیتال اما به عنوان یکی از زیر شاخه­‌های امضای الکترونیک از صرف مفهوم امضا فاصله می­‌گیرد و با امنیت بالاتر نسبت به امضای الکترونیک، نوعی امضای رمزنگاری شده است که بیشتر با مفهوم احرازهویت سر و کار دارد. امضای دیجیتال نتیجه اجرای یک الگوریتم ریاضی کلید عمومی است که در آن، فرد از کلید خصوصی خود برای امضای سند استفاده می‌کند و هر کسی می‌تواند با استفاده از کلید عمومی مالک سند، صحت سند را تأیید کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانید مقاله­‌ی « داستان امضای دیجیتال از کجا شروع شد؟» را در بخش مقالات به نشانی زیر مطالعه کنید:

داستان امضای دیجیتال از کجا شروع شد؟


 


 

تألیف: ارژنگ طالبی‌نژاد

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *