اخبار

سامانه ثبت من و امکان ثبت اسناد حقوقی با استفاده از امضامی

اظهارنامه پلمب دفاتر قانونی

به گزارش پیوست، امکان استفاده از امضای الکترونیکی روی سامانه «ثبت من» به عنوان درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور امکان فراهم شده است و کاربران این سامانه می‌توانند به صورت آنلاین و با استفاده از امضای الکترونیکی که از سوی مراکز میانی صادر شده است آگهی تاسیس شرکت را ثبت و تغییرات حقوقی در شرکت‌ها را اعمال کنند.

دولت آبان‌ماه ۱۴۰۰ کلیه دستگاه‌های متولی سامانه‌ها را موظف کرد سامانه‌های خود را طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۲ قانون تجارت الکترونیکی مجهز به قابلیت امضای الکترونیکی کنند، از آن زمان تاکنون تعداد بسیار کمی از دستگاه‌های اجرایی امکان استفاده و بهره‌گیری از امضای الکترونیکی را در سامانه‌های خود فراهم کرده‌اند.

سامانه ثبت من هم‌اکنون به عنوان درگاه یکپارچه خدمات سازمان ثبت اسناد و کشور امکان رهگیری و ثبت برخی از اسناد را از روی سامانه خود فراهم کرده است اما به دلیل اینکه تاکنون امضای الکترونیکی روی این سامانه ایجاد نشده بود بسیاری از درخواست‌ها باید به صورت حضوری و از طریق دفاتر ثبت اسناد ارائه می‌شد.

سامانه ثبت من

این سازمان ابتدا در استان تهران و پس از آن در کلیه کشور امکان استفاده از امضای الکترونیکی را در زیرمجموعه خود فراهم کرد.

هم‌اکنون شرکت‌های دارای امضای الکترونیکی می‌توانند تغییرات اشخاص حقوقی خود یا ثبت شرکت خود را از طریق سامانه ثبت من به صورت آنلاین انجام دهند. امکان استفاده از امضای الکترونیکی ثبت‌شده روی تلفن همراه نیز روی این سامانه ایجاد شده است.

کاربران این سامانه می‌توانند از طریق مراکز میانی مختلف که اقدام به صدور امضای الکترونیکی همراه می‌کنند با دریافت امضای الکترونیکی اسناد خود را ثبت کنند.

سامانه ستاد نیز دیگر سامانه‌ای است که پیش از این امکان استفاده از امضای الکترونیکی را روی بستر خود فراهم کرده بود اما در آن سامانه استفاده از امضای الکترونیکی همراه امکان‌پذیر نبود بلکه کاربران باید حتماً از توکن امضای الکترونیکی استفاده می‌کردند.

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک و عضو هیئت مدیره شاکیلید ، درباره امکان استفاده از «امضامی»  سرویس امضای دیجیتال همراه این شرکت روی سامانه ثبت من به پیوست گفت: «امضامی» به عنوان پلتفرمی که صدور امضای دیجیتال را از طریق گوشی تلفن همراه ساده کرده‌ است، هم‌اکنون با سامانه ثبت من هماهنگ شده و با استفاده از امضاهای صادرشده از طریق امضامی به‌سادگی می‌توان درخواست‌ها را در سامانه ثبت من ارسال کرد.

سامانه ثبت من

علی حاجی زاده مقدم مدیرعامل آدانیک

طبق گفته او، هرچند امکان استفاده از تمامی امضاهای دیجیتال روی سامانه ثبت من وجود دارد اما باید پلتفرم‌های صادرکننده امضای دیجیتال هماهنگی‌های لازم را با سامانه ثبت من انجام دهند که این هماهنگی‌ها هم‌اکنون از سمت امضامی صورت گرفته است.

او در پاسخ به این سوال که استفاده از امضای الکترونیکی معمولاً پیچیدگی‌های خود را دارد و برای افراد سخت است گفت: معمولاً امضاهای الکترونیکی که از طریق گوشی تلفن همراه صادر می‌شوند کاربردپذیری بهتری دارند، از سویی تلاش شده تا استفاده از امضای الکترونیکی از طریق «امضامی» علاوه بر به‌صرفه‌تر بودن، ساده نیز باشد.

 


 

 تدوین متن: ارژنگ طالبی‌نژاد

منبع: پیوست

 

میانگین آرا: 0 / 5. شمارش رای‌ها: 0

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *